Fungsi Jabatan Khidmat Pengurusan : - |
- Berfungsi sebagai jentera pentadbiran Majlis Bandaraya Seberang Perai serta memberi perkhidmatan urusetia kepada Jawatankuasa - Jawatankuasa Penasihat Majlis.
|
- Memastikan sistem pengurusan pentadbiran Majlis dilaksanakan dengan teratur, efisien, efektif dan memuaskan kehendak pelanggan.
|
- Mewujudkan budaya kerja yang cemerlang untuk memantapkan lagi pentadbiran Majlis.
|
- Menguruskan perkara - perkara berkaitan dengan Pentadbiran Am, Personel dan kebajikan kakitangan, Pembekalan dan Stor, Kontrak Dan Perkhidmatan.
|
BAHAGIAN / UNIT |
|
- Bahagian Perkhidmatan dan Perjawatan
|
- Bahagian Latihan dan Kompetensi
|
- Bahagian Perolehan dan Aset
|
- Bahagian Kaunter Berpusat
|
|
Unit Pentadbiran : - |
- Menguruskan kawalan sistem kebersihan pejabat.
|
- Memastikan semua arahan dan dasar Majlis serta kerajaan dilaksanakan dengan jaya dan cekap.
|
- Menguruskan pengeluaran pas letak kereta percuma.
|
- Menguruskan penggunaan kenderaan - kenderaan Majlis.
|
- Menguruskan hal ehwal Ahli Majlis MBSP.
|
- Menguruskan penerimaan dan penghantaran surat - surat.
|
- Menguruskan sistem telefon Majlis.
|
- Menguruskan warden lalulintas sekolah, waran feri dan kapal terbang.
|
Bahagian Perkhidmatan dan Perjawatan : - |
- Menguruskan pelantikan kakitangan, kenaikan pangkat dan pemangkuan.
|
- Menguruskan hal berkaitan dengan perkhidmatan kakitangan.
|
- Menguruskan persaraan kakitangan.
|
- Mengendalikan hal berkaitan dengan tindakan tatatertib.
|
- Menyelaras permohonan pinjaman perumahan dan memproses permohonan pinjaman kenderaan dan komputer.
|
- Menguruskan hal berkaitan dengan kemudahan rawatan dan klinik panel.
|
- Urusetia kepada :
- Pihak Berkuasa Pelantikan
- Pihak Berkuasa Tatatertib
- Jawatankuasa Integriti dan Tadbir Urus MBSP
- Majlis Bersama Jabatan
- Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan MBSP
|
Bahagian Latihan dan Kompetensi : - |
- Menguruskan kursus dan latihan untuk kakitangan MBSP.
|
- Menguruskan Program Transformasi Minda bagi kakitangan yang baru dilantik di MBSP.
|
- Menyelaras peperiksaan perkhidmatan untuk pengesahan jawatan dan peperiksaan khas untuk kenaikan pangkat.
|
- Menyelaras permohonan untuk latihan amali dan peralihan di MBSP.
|
Bahagian Perolehan dan Aset : - |
- Menguruskan perolehan vot Jabatan Khidmat pengurusan dan vot bersama DB / SUMBSP (sebahagian).
|
- Menguruskan pengiklanan dan penjualan tender atau sebutharga.
|
- Urusetia kepada :
- Lembaga perolehan
- Jawatankuasa Sebutharga
- Jawatankuasa Pengurusan Asset Kerajaan (JKPAK)
- Lembaga Permeriksa Pelupusan (Aset Alih Kerajaan)
- Jawatankuasa Kehilangan
|
- Pengurus laporan prestasi pembekal / kontraktor / syarikat.
|
|
- Menguruskan pelantikan kontraktor / pembekal / syarikat bagi perkhidmatan dan bekalan.
|
- Bekalan seperti berikut :
- Kawalan keselamatan kepada premis - premis Majlis
- Insuran
- Pakaian seragam
- Alat tulis
- Mesin fotostat
- Anai - anai
- Pembersihan bangunan pejabat
- Hand soap, sanitac dan pewangi
|
Bahagian Kaunter Berpusat : - |
- Memberi dan membekalkan maklumat, panduan, tunjuk arah dan status permohonan yang berkaitan dengan MBSP kepada pelanggan.
|
- Menyemak permohonan dan memastikan borang diisi dengan lengkap.
|
- Mengumpul maklumat kepuasan pelanggan.
|
Bahagian Kesetiausahaan : - |
- Mengurus keperluan dan agenda Datuk Bandar serta Setiausaha Bandaraya.
|
- Memantau penggunaan peruntukan bagi projek jawatankuasa tahun semasa.
|
- Menyediakan Pembantu Setiausaha Pejabat untuk mesyuarat - mesyuarat Jawatankuasa dan ad - hoc MBSP serta menguruskan minit - minit mesyuarat Majlis.
|
|