Management & Human Resource Department

Last updated on

Fungsi Jabatan Khidmat Pengurusan : -
  • Berfungsi sebagai jentera pentadbiran Majlis Bandaraya Seberang Perai serta memberi perkhidmatan urusetia kepada Jawatankuasa - Jawatankuasa Penasihat Majlis.
  • Memastikan sistem pengurusan pentadbiran Majlis dilaksanakan dengan teratur, efisien, efektif dan memuaskan kehendak pelanggan.
  • Mewujudkan budaya kerja yang cemerlang untuk memantapkan lagi pentadbiran Majlis.
  • Menguruskan perkara - perkara berkaitan dengan Pentadbiran Am, Personel dan kebajikan kakitangan, Pembekalan dan Stor, Kontrak Dan Perkhidmatan.

 

BAHAGIAN / UNIT
  • Unit Pentadbiran
  • Bahagian Perkhidmatan dan Perjawatan
  • Bahagian Latihan dan Kompetensi
  • Bahagian Perolehan dan Aset
  • Bahagian Kaunter Berpusat
  • Bahagian Kesetiausahaan

 

Unit Pentadbiran : -
  • Menguruskan kawalan sistem kebersihan pejabat.
  • Memastikan semua arahan dan dasar Majlis serta kerajaan dilaksanakan dengan jaya dan cekap.
  • Menguruskan pengeluaran pas letak kereta percuma.
  • Menguruskan penggunaan kenderaan - kenderaan Majlis.
  • Menguruskan hal ehwal Ahli Majlis MBSP.
  • Menguruskan penerimaan dan penghantaran surat - surat.
  • Menguruskan sistem telefon Majlis.
  • Menguruskan warden lalulintas sekolah, waran feri dan kapal terbang.

 

Bahagian Perkhidmatan dan Perjawatan : -
  • Menguruskan pelantikan kakitangan, kenaikan pangkat dan pemangkuan.
  • Menguruskan hal berkaitan dengan perkhidmatan kakitangan.
  • Menguruskan persaraan kakitangan.
  • Mengendalikan hal berkaitan dengan tindakan tatatertib.
  • Menyelaras permohonan pinjaman perumahan dan memproses permohonan pinjaman kenderaan dan komputer.
  • Menguruskan hal berkaitan dengan kemudahan rawatan dan klinik panel.
  • Urusetia kepada :
    1. Pihak Berkuasa Pelantikan
    2. Pihak Berkuasa Tatatertib
    3. Jawatankuasa Integriti dan Tadbir Urus MBSP
    4. Majlis Bersama Jabatan
    5. Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan MBSP

 

Bahagian Latihan dan Kompetensi : -
  • Menguruskan kursus dan latihan untuk kakitangan MBSP.
  • Menguruskan Program Transformasi Minda bagi kakitangan yang baru dilantik di MBSP.
  • Menyelaras peperiksaan perkhidmatan untuk pengesahan jawatan dan peperiksaan khas untuk kenaikan pangkat.
  • Menyelaras permohonan untuk latihan amali dan peralihan di MBSP.

 

Bahagian Perolehan dan Aset : -
  • Menguruskan perolehan vot Jabatan Khidmat pengurusan dan vot bersama DB / SUMBSP (sebahagian).
  • Menguruskan pengiklanan dan penjualan tender atau sebutharga.
  • Urusetia kepada :
    1. Lembaga perolehan
    2. Jawatankuasa Sebutharga
    3. Jawatankuasa Pengurusan Asset Kerajaan (JKPAK)
    4. Lembaga Permeriksa Pelupusan (Aset Alih Kerajaan)
    5. Jawatankuasa Kehilangan
  • Pengurus laporan prestasi pembekal / kontraktor / syarikat.
  • Unit pengurusan aset.
  • Menguruskan pelantikan kontraktor / pembekal / syarikat bagi perkhidmatan dan bekalan.
  • Bekalan seperti berikut :
    1. Kawalan keselamatan kepada premis - premis Majlis
    2. Insuran
    3. Pakaian seragam
    4. Alat tulis
    5. Mesin fotostat
    6. Anai - anai
    7. Pembersihan bangunan pejabat
    8. Hand soap, sanitac dan pewangi

 

Bahagian Kaunter Berpusat : -
  • Memberi dan membekalkan maklumat, panduan, tunjuk arah dan status permohonan yang berkaitan dengan MBSP kepada pelanggan.
  • Menyemak permohonan dan memastikan borang diisi dengan lengkap.
  • Mengumpul maklumat kepuasan pelanggan.

 

Bahagian Kesetiausahaan : -
  • Mengurus keperluan dan agenda Datuk Bandar serta Setiausaha Bandaraya.
  • Memantau penggunaan peruntukan bagi projek jawatankuasa tahun semasa.
  • Menyediakan Pembantu Setiausaha Pejabat untuk mesyuarat - mesyuarat Jawatankuasa dan ad - hoc MBSP serta menguruskan minit - minit mesyuarat Majlis.